Integrating?

Click here for information about language schools.

Blik op werk heeft in 2022 vastgesteld dat er een tekort is aan bevoegde NT2-docenten. Om te zorgen dat taalscholen inburgeringsonderwijs kunnen blijven aanbieden, zijn verruimde maatregelen opgesteld.

Deze maatregelen staan omschreven in het ‘Addendum’ dat bij de Handleiding Inburgeren hoort. Taalscholen kunnen gebruikmaken van dit Addendum.

Met instemming van het Ministerie van SZW, NRTO en de MBO Raad is besloten om de normen die in het Addendum staan te verlengen tot 1 januari 2026. Het Addendum wordt dus verlengd met één jaar.   

Blik op Werk heeft besloten een extra maatregel toe te voegen aan het Addendum per 1 juli 2024. Deze maatregel heeft betrekking op het slagingspercentage.

Het slagingspercentage wordt vanaf 1 juli 2024 niet meer als norm beoordeeld en telt niet meer mee voor de sterrenberekening. Het blijft wel zichtbaar als prestatie-indicator. Ook dit geldt tot 1 januari 2026.  

Een aantal Keurmerkhouders biedt inburgeringsonderwijs voor inburgeraars onder de oude wet, de Wi2013. De verruimde normen in het Addendum zijn vanaf 1 juli 2024 ook van toepassing op Keurmerkhouders die aanbod verzorgen voor de Wi2013.   

Wat betekent dit concreet?  

Keurmerkhouders mogen gebruikmaken van de verruimde normen in het Addendum als:  

  • Zij te maken hebben met een tekort aan NT2-docenten (zie voorwaarden in het Addendum)  

       en/of  

  • Aanbod onder de Wi2013 verzorgen (vanaf 1 juli 2024) 

Het Addendum ‘Verruiming normen keurmerk Inburgeren’ wordt na de zomer gepubliceerd. 

Disclaimer
Tijdens de looptijd van het Addendum monitort Blik op Werk het gebruik en de werking van de verruiming. Ook volgt Blik op Werk het tekort dat taalscholen ervaren aan bevoegde NT2-docenten. In dit kader heeft Blik op Werk de afgelopen periode een aantal onderzoeken uitgevoerd en laten uitvoeren. Wij attenderen u op de resultaten van twee onderzoeken die een belangrijk signaal geven over de relatie tussen twee uitzonderingsmaatregelen van het Addendum en de kwaliteit van het taalonderwijs. In dit document worden de conclusies uiteengezet.