Samen werken aan
duurzame participatie

''U kunt van toegevoegde waarde zijn als u dat zelf wil'': Interview met Aspirant-Keurmerkhouder Mondio Taaltraining

‘‘‘’Verlies de visie niet, ook niet wanneer u te maken krijgt uitdagingen. Ga terug naar de basis en bouw vanuit daar verder. En maak als het kan die extra meters voor een cursist. Een uitleg over kinderopvang of de energietoeslag is voor u misschien iets kleins, maar dit kan zo veel betekenen voor een cursist. Lesgeven is meer dan alleen de Nederlandse taal aan een ander leren. U kunt van toegevoegde waarde zijn als u dat zelf wilt.’’ Hesam Kamkar, directeur bij Mondio Taaltraining, vertelt over de organisatie, haar uitdagingen en successen. 

Een ‘’wij-gevoel’’ als uitgangspunt

Hesam Kamkar begon anderhalf jaar geleden samen met zijn moeder een taalschool. Beiden waren al jaren werkzaam in het onderwijs: zijn moeder als NT2-docent en hijzelf als docent op de Hogeschool van Amsterdam. Ze merkten dat als wanneer je een wij-gevoel creëert in een klas, dit zorgt voor verbeterde leerprestaties. Met dat uitgangspunt richtten zij Mondio Taaltraining op: een taalschool waar dit wij-gevoel leeft.

Ze creëren dit wij-gevoel door onder andere te focussen op een woonkamer setting, veel conversatielessen en gezamenlijke lessen aan te bieden en door cursisten op een informele manier de Nederlandse taal te laten leren. Dit doen ze bijvoorbeeld door culturele activiteiten, zoals hun ‘eet dagen’. Hierbij neemt iedere cursist eten mee uit de eigen cultuur en gaan ze in het Nederlands met elkaar in gesprek over de cultuur en gewoontes van hun thuisland. Als je een wij-gevoel wil creëren moet je volgens Hesam focussen op kwaliteit en minder op kwantiteit: ‘’Je wil niet groeien in de breedte, maar in de diepte. Je wil meerdere, kleine klassen creëren in plaats van enkele grote klassen.’’ 

Adaptief werken als uitdaging

Hetgeen waar Hesam en zijn moeder met Mondio Taaltraining het afgelopen jaar tegenaan liepen was dat ze erg adaptief moe(s)ten werken. Door de coronalockdowns moesten ze snel kunnen overschakelen naar online lesgeven, maar ze hadden te maken met cursisten die vaak geen laptop hadden of digibeet zijn. Hesam: ‘’Als taalschool moet je daar in korte tijd op inspelen en zorgen voor werkbare oplossingen, hiervoor moet je inventief te werk gaan’’. 

Van toegevoegde waarde zijn

De meeste voldoening haalt Hesam uit van toegevoegde waarde zijn. Hij vertelt over een van zijn cursisten die leergierig was en graag zo snel mogelijk wilde beginnen met werken. Toen hij zijn eerste baan kreeg vertelde hij dolenthousiast aan Hesam dat hij, dankzij de taallessen bij Mondio Taaltraining, zijn sollicitatiegesprek geheel zelfstandig in het Nederlands had kunnen voeren. Hesam: ‘’Dit gaf een voldaan gevoel, omdat Mondio Taaltraining hierdoor niet alleen de man hielp, maar ook zijn vrouw en hun drie kinderen.’’ Zo kun je van toegevoegde waarde zijn.

Tip aan andere (aspirant-)keurmerkhouders: investeer vooral in de mensen

Een tip van Mondio Taaltraining aan andere taalaanbieders is om constant zichzelf eraan te herinneren waarom ze ooit een taalschool zijn begonnen. Vooral in deze tijden van economische en politieke onzekerheid is het van belang om terug te gaan naar de oorsprong.  Volgens Hesam beginnen taalscholen 9 van de 10 keer om van betekenis te kunnen zijn voor een ander. Hesam: ‘’verlies de visie niet, ook niet wanneer u te maken krijgt met uitdagingen zoals de Wi2021 of de verhoogde instroom van cursisten door de oorlog in Oekraïne. Ga terug naar de basis en bouw vanuit daar verder. En maak als het kan die extra meters voor een cursist. Een uitleg over kinderopvang of de energietoeslag is voor u misschien iets kleins, maar dit kan zo veel betekenen voor een cursist. Lesgeven is meer dan alleen de Nederlandse taal aan een ander leren. U kunt van toegevoegde waarde zijn als u dat zelf wil.’’ 

                    Mondio Taaltraining is sinds 2021 aspirant-keurmerkhouder bij Blik op Werk.